Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

Η ΚΛΕΜΕΝΗ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ.



Γράφει ο Στράτης Δαλιάνης


                  Η κλεμμένη αξιοπρέπεια.
                                                                    Aναδημοσίευση από το  Astros news.

Καθώς περνούσα έξω απ’ το παραδοσιακό καφενεδάκι της γειτονιάς μου, έπεσε η ματιά μου στην συμπαθητική μορφή του Μπάρμπα Γιώργη, που καθόταν σκεφτικός, μόνος και αμίλητος κάτω απ΄ τη μουριά και έπινε το καφεδάκι του δείχνοντας συγχρόνως και μια ανησυχία περίεργη.
Μου προκάλεσε το ενδιαφέρον και τον πλησίασα και εγώ με αγωνία για να δω τι τον απασχολεί και βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση. Η αλήθεια είναι ότι μόλις με είδε καταχάρηκε και μάλιστα δείχνοντας όλη του την αγάπη αλλά και την ευγένεια του με πολύ “σεβασμό” σηκώθηκε να με υποδεχθεί και να με καλέσει να πιούμε μαζί το καφεδάκι. Κάθισα με χαρά μαζί του παρήγγειλα και εγώ τον καφέ μου και αρχίσαμε έναν ωραίο διάλογο-Τι γίνεται μπάρμπα Γιώργη, του λέω, σε χάσαμε. Έχω καιρό να σε δω κ΄ ανησυχούσα, ρωτούσα όμως το παιδί και μου έλεγε ότι είσαι καλά!
– Αχ ρε Στράτη, μου λέει ο μπάρμπα Γιώργης, κακά ψυχρά και ανάποδα είμαι αλλά τέλος πάντων άστα αυτά! Εσύ τι κάνεις; Θα σου πω μπάρμπα Γιώργη τι κάνω εγώ! Δεν σε βλέπω καλά πες μου τι σου συμβαίνει; μήπως μπορώ να βοηθήσω σε τίποτα;
Όχι ρε Στρατη καμάρι μου, λέει ο μπάρμπα Γιώργης. Αυτό που έχω εγώ το έχει ο κόσμος όλος είναι αγιάτρευτος πόνος, πάθαμε ζημιά μεγάλη με δαύτους που μπλέξαμε ρε παιδάκι μου
– Τι εννοείς ρε μπάρμπα;
Πες μου τον πόνο σου και τον καημό σου!
- Ρε Στράτη πόσα χρόνια με βλέπεις εδώ . Έβγαινα, έπινα το σουμάκι μου, κέρναγα και κανέναν άνθρωπο και πέρναγε η ώρα μας.
Ξωμάχος της γης κοντά 65 χρόνια η χαρά μου και η ξεκούραση ήταν το βραδινό κρασάκι η καλή μας παρέα και έφευγε ρε Στράτη από μέσα η κούραση, απέφευγα και κάμποση γκρίνια απ τη γυναίκα στο σπίτι και περνάγαμε καλά.
Τώρα Στράτη δεν μπορούμε να τα κάνουμε αυτά, γι’ αυτό δεν με βλέπεις! Που να βγεις έξω για τέτοια δουλειά. Ξέρεις πόση σύνταξη παίρνω τώρα;
Μας ξεφτίλισαν , μας κλέψανε την αξιοπρέπειά μας , χάσαμε τους φίλους μας και τους συγγενείς αυτό είναι όλο.
Και όπως ξέρεις είμαι μόνος μου πια , αφού έφυγε η συχωρεμένη πέρυσι, και με τα 320 ευρώ πρέπει να πληρώνω ρεύμα, χαράτσι σπιτιού, ξύλα για το τζάκι, φάρμακα ένα σωρό, νερό, δημοτικά τέλη, καμιά γυναίκα για συγύρισμα γιατί δεν μπορώ πια (85 χρονών) άντε να σου μείνει δεκάρα!
- Έχεις δίκιο ρε μπάρμπα του λέω!
- Αμ το άλλο, μου λέει, που άκουσα πάλαι!
- τι ρε μπάρμπα του λέω!
                       
                                     Παλια ταβέρνα του Σαραντόγιαννη ιστορικές φωτογραφίες.  

-Ρε συ, μου λέει, θα βάλουν φόρους λέει στα παλιοχώραφα που έχουμε, στα παλιορουμάνια που είναι ακαλλιέργητα και εγκαταλειμμένα ;
Είναι αλήθεια, μου λέει, έχεις ακούσει εσύ τίποτα τέτοιο που είσαι γραμματιζούμενος;
-Ρε μπάρμπα του λέω κάτι λέγεται αλλά ακόμα τσακώνονται γιατί δεν ξέρουν πως θα τον ονομάσουν αυτό το φόρο.
-Δηλαδή θα μπει τέτοιος φόρος μου λέει; -μάλλον του λέω γιατί θέλουν λέει να παρουσιάσουν το 2014 ένα πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του κράτους.
-Τι να παρουσιάσουν;
-Πρωτογενές πλεόνασμα.
Για κάτσε ρε τι είναι τούτο; πρωτογενές. …. . πρωτογενές…… δηλαδή σαν την πρωτόγενη γίδα και προβατίνα που λέμε; Ναι ρε μπάρμπα.. Είσαι σοφός, ακριβώς όπως γεννάει η πρωτόγενη γίδα και αρχίζουμε μετά το άρμεγμα, έτσι και κείνοι οι Ευρωπαίοι θέλουν να δείξουμε αυτό για να είναι λέει το χρέος μας βιώσιμο και να αρχίσουν πλέον το κανονικό άρμεγμα απ’ την Ελλαδίτσα μας. -Δηλαδή ρε Στράτη θα πληρώσω εγώ φόρο για τα Σκορπιδινά και το Σαραντάψυχο και θα μου τα πάρουν κείνοι οι τρεις που έρχονται εδώ, κάθε τόσο και λιγάκι με κάτι τσάντες στα χεριά; Καλά και τούτοι οι δικοί μας εδώ τι λένε ρε Στράτη; δεν τους κοπανάνε εδώ που έρχονται; κείνος ο Βενιζέλος μια χαψιά τους κάνει και τους τρεις. Έτσι και αλλιώς αχάμνιες είναι τι τους αφήνει να αλωνίζουν;
-Αχ ρε μπάρμπα Γιώργη. Του λέω, άμα πει έστω και μια κουβέντα ο Βενιζέλος την άλλη μέρα δεν θα είναι αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης. Κοροΐδο τον πέρασες;
-Γιατί ρε Στράτη εκείνοι θα τον ψηφίσουν μεθαύριο στις εκλογές; -όχι ρε μπάρμπα εμείς θα ψηφίσουμε αλλά μόλις μας χτυπήσουν την πλάτη, ας κόβει λόρδα, πάλι θα τους ψηφίσουμε γιατί θα μας πούνε πάλι ψευτιές και ταξίματα σαν αυτά που μας αραδιάζανε τόσα χρόνια.
Που είσαι, μου λέει, θέλω να έρθεις ένα βράδυ στο σπίτι να τα πούμε καλύτερα, έχω και καλό βαρελάκι αλλά λίγο δεν πειράζει όμως, το έχω για τους καλούς φίλους.
Εντάξει ρε μπάρμπα του λέω, θα έρθω με πολύ χαρά γιατί σε αγαπάω.
Σηκώθηκα να φύγω, πήγα να πληρώσω και πετάχτηκε πάνω αγριεμένος. Σήμερα κερνάω εγώ μου λέει, και άκου καλά, άμα δεις κείνους τους τρεις που έρχονται εδώ μιας και πας εκεί στα Υπουργεία, να τους πεις ότι είπε ο μπάρμπα Γιώργης τώρα θα ψηφίσει ότι θέλει κείνος και όχι ότι του πουν οι άλλοι. Ξέρουνε εκείνοι ποιούς εννοώ! Και κάτι άλλο πές τους ότι υπάρχει μια φράση στον τόπο μας που τη λέμε σε στιγμές αγανάκτησης  << ύβουλου ου ου ντέεε >>!
Κι’ αν θέλουν εξήγηση να έρθουν εδώ σε μένα, έχω και μια κλαρούδα από σπαλάχτρι να τους βάλω κάτω για να χορέψουν καρσιλαμά.
Χαμογέλασα με την αγνότητα και τον αυθορμητισμό του μπάρμπα Γιώργη, τον κοίταξα στα μάτια και του είπα: Είσαι μεγάλη ψυχή ρε μπάρμπα. Ψηλά το κεφάλι και μη φοβάσαι, θα δικαιωθούμε γιατί χωρίς την Ελλάδα που τους έμαθε γράμματα δεν μπορούν να ζήσουν οι κουτόφραγκοι Ευρωπαίοι. Έφυγα με ανάμεικτα συναισθήματα αναλογιζόμενος. Άραγε πόσα εκατομμύρια μπάρμπα Γιώργηδες υπάρχουν σε τούτη την υπερήφανη, αλλά με κλεμμένη την αξιοπρέπεια της, πατρίδα μας.
                                                   Στράτης Δαλιάνης Καθηγητής

                                  

                                     Η ζυγαριά  και άλλα εργαλεία της ταβέρνας του  Σαραντόγιαννη.  

Σχόλιο  Παν Ι & Δ  Βλαχάκη.

Ο Στράτης του Σαραντόγιαννη με προβλημάτισε και με τιμά με το κείμενο που μου απέστειλε. Με ευχαρίστηση μου το αναρτώ στην ετικέτα απόψεις. Το αναρτώ γιατί εκτιμώ το Στράτη σαν συχωριανό συνάδελφο και φίλο. Ευχαριστώ για την αποστολή τον Γιώργο τον Παπούλια –  Αγιαννίτη - και ας γεννήθηκε στο Π. Άστρος.

Έχω μια ένσταση για τον μπάρμπα Γιώργη πραγματικό ή φανταστικό πρόσωπο δεν έχει σημασία. Τα έργα και οι παρακαταθήκες του είναι τέτοιες που συνέβαλλαν στην κοινωνική και πολιτική πρόοδο του τόπου και της πατρίδας μας; Διαπαιδαγώγησε τα παιδιά του σωστά ή τα έκανε μικρολαμόγια ; Υποθέσεις εργασίας κάνω. Αν κλείστηκε στο μικρόκοσμο του δικό του πρόβλημα αλλά μεγαλύτερο είναι των  παιδιών του και των εγγονών του.  Απλά θέτω τα ερωτήματα
.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου