Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

ΔΗΜΟΤΙΚΟΝ ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ.


Παν. Ι.Δ. Βλαχάκης 
Ιούλιος 2013


2 /θεσιον Δημ. Σχολείον Άγιου Ιωάννου  Σχολικόν έτος 1961-1962 


Το αφιερώνω στους πρώτους δασκάλους μου. Στην αείμνηστη θεια μου – κυρία για το σχολείο - δύσκολο ήταν για μένα στην Α δημοτικού - Ματίνα Γιακουμή – Μπουρνάκη. Στους αείμνηστους Λεωνίδα Κολοβό και στον Ανάργυρο Κασιόλο. Επίσης στα παιδιά που είναι αστέρια στον ουρανό. Δεν γνωρίζω αν και εκεί οι δάσκαλοι μας τα να διδάσκουν. Στους μεσήλικες και κάτι, που νοσταλγούν και αγαπάνε το σχολείο μας . Το αφιερώνω στα παιδάκια που παίζουν χαρούμενα το καλοκαίρι…
                                                                        Έκθεσις.
Πεπραγμένων του δημοτικού Σχολείου Άγιου Ιωάννου Κυνουρίας κατά το σχολικόν έτος 1961-1962.

α) Διδακτήριον και παραρτήματα αυτού. Ιδιοκτήτης διδακτηρίου . Το διδακτήριον ανήκει εις το δημόσιον. Τύπος αυτού. Το σχολείον είναι 2/θεσιον. Βοηθητικοί χώροι. Το διδακτήριον εκτός μιας αιθούσης διδασκαλίας, εχει εν δωμάτιον το οποίον χρησιμοποιείται ως γραφείον και ένα μικρό χώλ.. Επάρκεια ή ανεπάρκεια αυτού. Το διδακτήριον δεν είναι επαρκές, καθ΄ όσον έχει μιαν μόνον αίθουσαν διδασκαλίας. Το διδακτήριον δια να αποπερατωθή, έχει ανάγκην υδροχρωματισμού…, κατασκευής αποχωρητηρίων και προσθήκης μιας αιθούσης διδασκαλίας… Δια την αποπεράτωσιν των ανωτέρω αναγκών του διδακτηρίου θα απαιτηθή χρηματικόν ποσόν περίπου 100.000 δραχμών. Υπάρχει  εις την διάθεσιν….25.000…Επίσης η Κοινότης προσφέρει προσωπικήν εργασίαν αξίας 15.000 δραχμών.
                              
                                                                   Σχολείο στο Κουτρί. 
β) Σχολική αυλή. Η αυλή του σχολείου έχει έκτασιν 1.450 τετραγωνικών μέτρων. Εχει ανάγκην ισοπεδώσεως και περιφράξεως……………..
γ) Γυμναστήριον : Το σχολείον στερείται γυμναστηρίου………..
 δ) Αποχωρητήρια ¨Τι διδακτήριον στερείται αποχωρητηρίων. Δια την ανέγερσιν απαιτείται χρηματικόν ποσόν 15.000 δραχ….

ε) Μαθηταί : Οι πλείστοι μαθηταί του σχολείου μου προέρχονται από δύο κοινωνικάς τάξεις, των αγροτών και των κτηνοτρόφων. Άπαντες οι υπόχρεοι προς φοίτησιν ενεγράφησαν εις το σχολείον. Η φοίτησις αυτών γίνεται τακτική καθ΄ όλον το σχολικόν έτος, ελλιπής μόνον τάς ημέρας ανόδου και καθόδου του σχολείου εκ της χειμερινής έδρας εις τη θερινήν τοιαύτη και τανάπαλιν. Η υγιεινή κατάστασις των μαθητών υπήρξε καλή. Εγένετο εμβολιασμός των μαθητών με δαμαλίδα.

Συνθήκαι διαβιώσεως των εν τη οικογενεία : Αί  Συνθήκαι διαβιώσεως των  μαθητών εν τη οικογενεία δεν είναι ευνοϊκαί . Όλοι σχεδόν οι μαθηταί διαβιούν εις οικίας απεριποίητους, μη εκπληρούσας όρους υγιεινής και καθαριότητος. Αι περισσότεραι οικίαι έχουν εν μόνον δωμάτιον, εις ό διαμένει ολόκληρος η οικογένεια και χρησιμεύει, ως κουζίνα και ως υπνοδωμάτιον ολοκλήρου της οικογένειας. Οι μαθηταί στερούνται ενός ιδιαιτέρου ξεχωριστού δωματίου, εις ό θα δύνανται να μελετούν ανέτως. Οι γονείς ως γεωργοί και κτηνοτρόφοι, λείπουν όλην την ημέραν εις αγροτικάς εργασίας των και ως εκ τούτου η καθημερινή διατροφή των παιδιών, ως και η παρακολούθησις της ημερεσίας ζωής των είναι ελλιπής. 
Η εξωτερική εμφάνισις των μαθητών εν γένει δεν είναι ικανοποιητική, δεδομένου ότι πλείστοι εκ τούτων προέρχονται εξ απόρων οικογενειών και ως εκ τούτου είναι κακοενδεδυμένοι και ανυπόδητοι.
Το σχολείον διέθεσεν υπέρ των απόρων μαθητών, βοηθητικά βιβλία, ως και γαρφικην ύλην. Το χρηματικόν ποσόν το διατεθέν προς τούτο ανέρχεται εις 100 δραχμάς.
Η πρόοδος των μαθητών εις τα μαθήματα και την εν γένει σχολικήν ζωήν υπήρξε ικανοποιητική.
                    

 Μαθητές του σχολείου 7 χρόνια μετά στο Γιαλό θέση Καστράκι Μελιγούς Γενάρης1969. Φώτο  του  αείμνηστου Αναργύρου Κασιολου.

 Οι μαθηταί πλην των δυο κατώτερων τάξεων παρηκολούθησαν μαθήματα Κατηχητικού σχολείου.
Διδάσκαλοι : Η διδασκάλισσα Θωμαΐς Ι. Τσούχλου ειργάσθη εις το Α τμήμα του 2/θεσίου σχολείου μας με τας τάξεις Β΄, Γ΄, Δ΄. Αι συνθήκαι υφ΄ άς ειργάση δεν ήσαν ευνοϊκαί.
 Τούτο οφείλεται εις τους εξής λόγους:Αποσπασθείσα εις το μέσον του σχολικού έτους και προερχόμενη από έτερον σχολείον ανέλαβε 45 μαθητάς του Α΄ οι οποίοι παρηκολούθουν μαθήματα εις σχολείον 1/θέσιον  και κατά συνέπειαν δεν ήτο δυνατόν η προοδός των και η αποδοσίς των να είναι αρκούντως ικανοποιητική.                                                         
Ο Δ/ντης του σχολείου Λεωνίδας Ιωαν. Κολοβός ειργάσθη έως το τέλος Φεβρουαρίου με όλας τας τάξεις, του έως τότε λειτουργούντος 1/θεσιου σχολείου. Έκτοτε και από της αποσπάσεως εις το σχολείον της διδασκαλίσσης Θωμαΐδος Τσούχλου ανέλαβε και ειργάσθη εις το Β τμήμα με τας τάξεις Α΄, Ε΄, ΣΤ. Αι συνθήκαι υφ ας ειργάσθη, ως μοναδικός διδάσκαλος 1/θεσίου σχολείου και με ικανόν αριθμόν μαθητών δεν ήσαν ευνοϊκαί……..
Α. Εσωσχολική δράσις. Αναφέρει την παρέλαση της 25 Μαρτίου και το θεατρικό. Τις γυμναστικές επιδείξεις κ.α.
Β Εξωσχολική δράσις.
Αναφέρει τους εράνους. Ομιλία με θέμα το παράδειγμα 10-6 -62. Καθαριότητα των δρόμων και της πλατείας. Όροι διαβιώσεως: Οι όροι διαβιώσεως εις ορεινήν έδραν δεν είναι ευνοϊκοί ,από απόψεως ανέτου στεγάσεως , ανευρέσεως τροφίμων και κοινωνικού περιβάλλοντος.
Λειτουργία σχολείου. Η λειτουργία του σχολείου υπήρξεν κανονική , πλημμελής δε μόνoν κατά τας ημέρας καθόδου. Διδαχθείς κύκλος μαθημάτων Β΄ . Τα αποτελέσματα ήσαν ικανοποιητικά.
Οργανωθείσαι σχολικαί εορταί. 1) εις χειμερινήν έδραν το σχολείον μας μετά του συστεγαζόμενου σχολείου Βερβαίνων, ετέλεσε Χριστουγεννιάτικη εορτήν. Η έκθεση αναφέρει και άλλα στοιχεία, παρατηρήσεις προτάσεις κ.α. 

    Σχόλια
O μπάρμπα Λεωνίδας ήταν από τους αεικίνητους δασκάλους. Όλη την ημέρα την πέρναγε στο σχολείο δεδομένου ότι δίδασκε πρωί απόγευμα. Τα γραπτά του οι εκθέσεις του είναι τακτοποιημένες, σε καθαρά υπηρεσιακή γλώσσα.
Ειχε δημιουργήσει μαζί με τους μαθητές του Μουσείο με ορυκτά της περιοχής. Συλλογή με φίδια μέσα σε μπουκάλια. Έβαζε το μαντίλι το φίδι δάγκωνε και  φραπ το έπιανε. Του έβγαζε το δόντι, μας το έδειχνε και μέσα στο μπουκάλι με λευκό οινόπνευμα. <<Προσοχή δεν πρέπει να το επιχειρήσετε>> Μας το τόνιζε, δίδασκε πολλά. 
   Βαλσάμωνε πουλιά και τα είχαμε σαν εποπτικά μέσα. Οικολόγοι μην ξεσηκωθείτε !!!! Δυστυχώς οι Βάνδαλοι στην δεκαετία του 1990 τα κατέστρεψαν όλα.
Ήρθε ο επιθεωρητής!! Ζωγράφιζε μια θαλάσσια χελώνα με κιμωλίες στον πίνακα. Πολύ ώρα τον κοίταζα άφωνος!! Όταν τελείωσε με ρώτησε γελώντας.
- Τάκη είναι ωραία ;
 -Θαυμάσια κύριε λίγο μπλε ακόμα στη θάλασσα. Του έδωσα την μπλε κιμωλία!!!
Έφερα ένα χάρτη και την σκεπάσαμε. Όταν ήρθε ο επιθεωρητής, ο μπαμπούλας την αποκάλυψε. Τότε μας έκανε πρότυπη διδασκαλία !!!! 
                              
                                               Λεωνίδας Ι. Κολοβός από τα Πηγαδάκια Αρκαδίας.

Μετά από πολλά χρόνια δίδασκα εποπτικά μέσα διδασκαλίας. Ερχόταν στο νου μου η μορφή του Λεωνίδα με το χαμόγελο Η ιστορία του μπάρμπα Γιάννη  του Σιούτου με το πακέτο τον Άσσο, στο Γυμνάσιο, που έδειχνε την φορά των δυνάμεων !!!!. Αυτούς τους δάσκαλους είχα στο μυαλό μου όταν έλεγα στους σπουδαστές μου: «Μπορούμε να κατασκευάσουμε εποπτικά μέσα διδασκαλίας με το τίποτα, με απλά υλικά». Αδιαφορούσαν γιατί είχε αρχίσει να μπαίνει στη ζωή μας ο Η/Υ. Τότε στο Άστρος συνάντησα τον δάσκαλο τον Λεωνίδα, τον είχαν πάρει τα χρόνια. Δεν άντεξα του θύμισα τότε που ζωγράφιζε την χελώνα. Του είπα και για την παιδαγωγική αντιμετώπιση στη «στάση μάθησης» που έκανα στην Β΄ δημοτικού!  Του είπα για τα βαλσαμωμένα πουλιά, τα φίδια και τις πέτρες που μαζεύαμε. Ορυκτά έχει ο τόπος μας με διόρθωσε... Χαμογέλασε, πρόσεξα ότι κατάευχαριστήθηκε αν και με δίδαξε μια μόνο χρονιά.

Μετά ήρθε κ. Ανάργυρος Κασιόλος- αείμνηστος και αυτός. Είχε άλλο τρόπο διδασκαλίας.
Την θεία – κυρία Ματίνα, ηρωίδα αρχαίας τραγωδίας στη ζωή, δεν την λογάριαζα και πολύ. Θεια στην γειτονιά και δασκάλα στο σχολείο. Βέβαια τα τραβήγματα στο αυτί μαζί με το κορακάτο μαλλί δεν ξεχνιούνται!! Δυστυχώς δεν άντεχα να την δω τα τελευταία χρόνια. 
Οι δάσκαλοι αυτοί προσπαθούσαν να ημερέψουν τα αγρίμια. Μας μάθανε τα πρώτα γράμματα και μας δίδαξαν ηθικές αρχές.
 Πρέπει να αναφέρω και τους τελευταίους δασκάλους που βάλανε και αυτοί την σφραγίδα τους στο σχολείο του Χωριού. Τον κο Στέλιο Παπαντώνη και την κα Χρυσούλα Μαντίκου – Παπαντώνη. Επιτέλους έγινε και η «κατασκευή αποχωρητηρίων» Τώρα όμως δεν υπάρχουν παιδιά. Τα παιδιά και τα εγγόνια των τότε μαθητών φοιτούν στα σχολειά του Άστρους, της Αθήνας, του Καναδά, και αλλού. Δυστυχώς ο τόπος μας δεν μπόρεσε να μας θρέψει και σκορπίσαμε σαν τα παιδιά του λαγού.  
                   
                                                   Εικόνες  εγκατάλειψης και αίσχους.

Θερμή παράκληση μην καταστρέψετε το σχολείο μας. Τέλος και μια απειλή προτροπή! Ξέρω αυτόν που γράφει ΑΕΚ και άλλες ανοησίες. Αν τον πιάσω επ΄ αυτοφώρω – πράγμα αδύνατον- εκτός από το διοικητικό θα έχει και το ποινικό!!! Κρέμασμα στο πεύκο που φρόντιζε ο πατέρας του! Θα εφαρμόσω το νόμο του Λουφολιά. Ας κανονίσουν την πορεία τους αυτοί που γράφουν! Ρε παιδιά μήπως θα ήταν καλύτερο να το βάφατε στα χρώματα που εσείς θέλετε. Ζωγραφίστε και καλόγουστα γκράφιτι με λουλούδια, πουλιά και ζώα!!! 
                     


1 σχόλιο:

  1. Παναγιώτη,Παναγιώτη μας γύρισες πολλά χρόνια πίσω. Ολοι κάπως έτσι περάσαμε τα παιδικά μας χρόνια,και μας συγκίνησες.Αυτή άλλωστε είναι η ζωή.Αναμνήσεις από το παρελθόν και όνειρα για το μέλλον.Τα όνειρα μέρα τη μέρα τα ψαλιδίζουν,ας έχουμε ωραίες αναμνήσεις να γλυκαίνουν την ψυχή μας ν αντέξουμε αυτά που έρχονται .Να είσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή